Rozdelenie počítačovej grafiky

Grafiku môžeme rozdeliť do dvoch skupín :

 

-  Rastrová grafika

- Vektorová grafika

 

 Rastrový obrázok – (Nazýva sa aj bitová mapa) je obrázok tvorený veľkým množstvom bodov, ktoré dávajú dokopy požadovaný obrázok. Môžeme si to predstaviť ako mozaiku. To sa prejavuje v kostrbatosti obrázkov v niektorých miestach a hlavne pri veľkom zväčšení. V pamäti býva čiernobiely raster uložený ako postupnosť núl a jednotiek. Farebný obrázok je trochu zložitejší – každá farba má svoje číslo, ktoré môže zabrať aj niekoľko bajtov a farebný obrázok sa ukladá ako postupnosť týchto čísel.

 

rastové editory – programy schopné robiť a upravovať rastrové obrázky napr. Adobe Photoshop, Corel Photopaint, Paintshop pro alebo Malování.

 

Vektorový obrázok  - je obraz poskladaný z grafických objektov napr. z úsečiek, kružníc, kriviek, textu .... a presne popísaných bodov. To je výhoda, lebo všetky časti obrázka sú ľahko editovateľné a obrázok nezaberá na disku veľa miesta.

 

vektorové editory – programy umožňujúce pracovať s vektorovou grafikou. Najznámejšími sú Corel Draw a Adobe Illustrator

 

2D počítačová grafika

Existujú dva základné prístupy k 2D grafike: vektorová a rastrová grafika. Vektorová grafika ukladá presné geometrické dáta, napríklad súradnice bodov, prepojenia medzi bodmi (úsečky, krivky) a výplne tvarov. Väčšina vektorových grafických systémov umožňuje použiť štandardné tvary ako kruh, štvorec a pod.

Naopak základom rastrovej grafiky je pravidelná sieť pixelov, organizovaná ako dvojrozmerná matica bodov. Každý pixel nesie špecifické informácie, napríklad o jase, farbe, transparentnosti bodu, alebo kombináciu týchto hodnôt. Obrázok v rastrovej grafike má obmedzené rozlíšenie, ktoré sa udáva počtom riadkov a stĺpcov. Dnes sa často kombinuje rastrová a vektorová grafika v súborových formátoch ako PDF alebo SWF.

 

3D počítačová grafika

3D grafika je príbuzná vektorovej 2D grafike. Tiež pracuje so súradnicami bodov a informáciami o úsečkách, krivkách a plochách, ale dáta sú uložené v trojrozmernom koordinačnom systéme. Z týchto trojrozmerných dát reprezentujúcich teleso je potom renderovaný 2D obrázok.

Rôznymi technikami sa dajú v 3D grafike vytvoriť veľmi realisticky vyzerajúce obrázky vďaka verné simuláciu svetelných a optických javov ako sú tieň, odraz svetla, lom svetla alebo kaustika. Pokročilé vývojové nástroje umožňujú aj realistické animácie vrátane pohybov odevu, vlasov, vodnej hladiny a simulácia fyzikálnych javov ako je gravitácia a odrazy.