Metodický list 2

Metodický list

Názov témy:                                    

                                                                    Grafické editory

Cieľová skupina:

  • 3.ročník strednej školy

Predmet:

  • Počítačová grafika, Aplikovaná informatika, Grafické systémy

Ciele:

  • vzdelávací cieľ: vysvetliť základné pojmy a definície používané v počítačovej grafike, rozlíšiť jednotlivé druhy počítačovej grafiky, zistiť úroveň získaných vedomostí žiakov
  • výchovný cieľ: viesť k samostatnosti a k použitiu vedomostí v praxi a k schopnosti riešiť problémy
  • Cieľ je zameraný na zvyšovanie matematickej gramotnosti

Organizačné formy:

  • Typ vyučovacej hodiny(jednotky):  kombinovaná vyučovacia hodina (jednotka), motivačná a výkladová, hodina využívania vedomostí
  • Kombinovaná forma vyučovacej hodiny(jednotky) – časti: motivácia, , fixácia (upevňovanie učiva), diagnostika,
  • Práca žiakov – individuálna - test, frontálna (s učiteľom),

Organizačné metódy:

  • Monológ , Práca žiakov – individuálna,
  • Vysvetľovanie, Názorná ukážka,
  • Metódy precvičovania a zdokonaľovania vedomostí
  • Diagnostické metódy – diagnóza, hodnotenie, klasifikácia

Popis:

 

 

  • úvodná motivácia – rozhovor o možnostiach aplikácie získaných teoretických poznatkov z počítačovej grafiky
  • ozrejmenie základných pojmov v počítačovej grafike
  • úlohy pre žiakov na zopakovanie teoretických vedomostí
  • výstupná práca – vypracovanie didaktického testu z prebraného teoretického učiva

Inovačné formy výučby : práca s učebnými materiálmi (textami) v e – learningovom prostredí

Zadanie pre žiakov:

  • didaktický test

Príprava, učebné pomôcky:

  •   interaktívna tabuľa,  elektronické učebné texty umiestnené na školskom serveri a na https://pocitacova-grafika.webnode.sk/
  • vytlačené materiály ( v prípade problémov s internetovým pripojením).

Metodický postup:

 

  • Úvod hodiny - motivácia

Učiteľ v rozhovore so žiakmi objasní, zopakuje žiakom základné definície prebrané v rámci učiva (počítačová grafika, druhy počítačovej grafiky.....).  Zameria sa hlavne na rozčlenenie základných druhov počítačovej grafiky a na ich využitie v praxi.

 

  • Fixácia

Učiteľ dáva žiakom otázky z prebratých častí učiva. Zisťuje v čom majú žiaci nedostatky z prebratej teórie. Individuálne a frontálne preveruje vedomosti žiakov, zadáva príklady precvičovania učiva.

Úlohy:

  1. Vysvetlite princíp delenia grafických zariadení a editorov  v počítačovej grafike
  2. Schématicky načrtnite mapu pojmov v POG pre program Solid Edge.
  3. Popíšte formáty využívané v počítačovej grafike.
  4. Uveďte rozdiely medzi vektorovou a rastrovou grafikou.
  5. Vymenujte príklady praktického využitia grafických editorov v praxi.

Na základe odpovedí žiakov podá žiakom slovné hodnotenie správnosti odpovedí na zadávané otázky.

 

  • Diagnostika – Opakovanie

 

Učiteľ zadá žiakom didaktický test, ktorý si každý žiak nájde sprístupnený na školskom serveri, alebo na emailovej adrese. Žiaci test vypracujú priamo v počítači a zašlú ho obratom učiteľovi ( v prípade nefunkčnosti on-line spojenia, učiteľ má pripravené vytlačené testy a žiaci vypĺňajú test ručne na papier).

 

Úloha 1: Test: (Samostatná práca žiakov)

Vypracujte didaktický test, ktorý vám sprístupní učiteľ na školskom serveri ( v prípade nefungovania siete: test, ktorý vám v papierovej forme rozdal učiteľ...) .

Žiaci samostatne pracujú na svojom teste. Žiak využíva pri svojej práci vedomosti a zručnosti získané štúdiom na vyučovacích hodinách a samostatným štúdiom doma za pomoci                e-learningového prostredia: e-ducation.

  • Záver hodiny

Učiteľ  skontroluje prostredie školského serveru, na ktorý žiaci posielajú vypracovaný test a upozorní tých študentov, ktorí ešte neodovzdali test ( v prípade papierovej formy-skontroluje počet odovzdaných vypracovaných testov).

Slovne zhodnotí aktivitu žiakov (podľa priebežného sledovania práce jednotlivých žiakov) a upozorní žiakov na to, že kto neodovzdá didaktický test nebude hodnotený príslušnou známkou.

Žiaci odovzdávajú hotové didaktické testy na  školský server, poprípade na www.e-ducation.com ( možnosť odovzdania testu na email vyučujúceho, po vzájomnej dohode s vyučujúcim).

Hodnotenie:
(spätná väzba)

 

  • Či žiak zvládol riešenú problematiku na hodinách POG a na akej úrovni, zistí  učiteľ priebežne na VH (jednotke) pri samostatnej práci žiakov, pri odpovedaní na otázky vyučujúceho, pri opakovaní problematiky.... (učiteľ si počas celej vyučovacej jednotky zapisuje informácie o práci každého žiaka) a  pri kontrole vypracovaného didaktického testu na www.e-ducation.com, školskom serveri, e-maily vyučujúceho, poprípade pri kontrole fyzicky odovzdaného testu. .
  • Na konci prebiehajúcej vyučovacej jednotky, poprípade na  ďalšej hodine (vyučovacej jednotke) si učiteľ privolá žiakov postupne k svojmu pracovnému stolu a rozoberie nedostatky testu s každým žiakom a na základe výsledkov za pomoci hodnotiacej tabuľky testu navrhne známku.

Hodnotiaca tabuľka: napr.: 0-1 chyba – výborný

                                                 2-3 chyby – chválitebný

                                                 4-5 chýb – dobrý

                                                 6 a viac chýb – dostatočný

Hodnotenie nedostatočný sa udelí iba vtedy, ak žiak, ktorý je prítomný na hodine zadanie neodovzdá.

Časová dotácia:

  • 3 vyučovacie hodiny (vyučovacia jednotka)

Prílohy (povinné):

  • Didaktický test,  myšlienková mapa